آیا دلایلی که باعث میشوند شما موتور خودرو را تعمیر کنید میشناسید؟؟
موتوری که به علت عدم رسیدگی نیازمند
تعمیر موتور خودرو یا تعویض آن است، معمولا پرهزینه*ترین مشکل در نگهداری خودرو است که یک راننده ممکن است با آن مواجه شود. برای اینکه موتور خودروی شما کارکرد نرم و روانی داشته باشد نکات زیر که توصیه متخصصان رده بالای خودرو است را رعایت کنید. معمولا رانندگان با رعایت*نکردن این ۵ مورد، موتور خودروی خود را نابود می*کنند :
روغن عامل اصلی حیات موتور است. اگر طبق زمان*بندی توصیه*شده توسط سازنده خودرو روغن را به طور منظم عوض نکنید، به مرور زمان موتور خودروی شما از بین می*رود.
استفاده از نوع مناسب روغن برای موتور خودروی شما ضروری است. امروز بسیاری از سازندگان خودروهای جدیدتر برای حفظ نهایت عملکرد خودرو و مصرف سوخت بهینه، استفاده از روغن سینتتیک را در خودروهای خود ضروری دانسته*اند. بسیاری از مصرف*کنندگان به خاطر قیمت بالاتر روغن*های سینتتیک تمایلی به استفاده از این نوع روغن را ندارند که ممکن است در آینده منجر به خرابی موتور خودرو شود. روغن*های سینتتیک معمولا اندکی گرانتر هستند.
توجه به نشتی روغن به خصوص نشتی*های شدید بسیار مهم است.در مواردی که نشتی روغن زیاد باشد شایع*ترین مشکلی که پیش می*آید عدم روغن*کاری قطعات فلزی موتور است که به علت عدم رسیدن روغن به فضای کوچک میان قطعات، باعث فرسایش آنها شده و منجر به خرابی زودهنگام موتور خواهد شد. مشکلاتی که شایع*تر هستند از نشتی*های کوچک*تر و کندتر به وجود می*آیند. برخی از این مشکلات شامل خرابی دسته موتورهای لاستیکی، بوش*های سیستم تعلیق و اجزای سیستم فرمان هستند.
- بی*توجهی به روشن*شدن چراغ اخطار روغن
هنگامی که این چراغ روشن می*شود موتور درحال آسیب*دیدن است. این چراغ هنگامی روشن می*شود که روغن کافی در موتور نباشد یا فشار روغن بیش از حد پایین یا بالا باشد. در صورت روشن*شدن این چراغ باید خودروی خود را فورا برای تشخیص عیب نزد متخصص ببرید.
- نادیده**گرفتن سیستم خنک** کننده
هر ۳ سال یکبار یا هر ۴۸٫۰۰۰ کیلومتر هرکدام که زودتر موعد آن فرا رسد، مایع خنک*کننده موتور را کاملا خالی کنید و با مایع خنک*کننده جدید جایگزین کنید. بسته به نوع خودرو، هزینه این کار حداقل حدود ۳۰ هزار تومان خواهد بود.
اکثر مالکان خودرو و حتی برخی از تعمیرگاه*ها تا زمانی که مشکلی در سیستم خنک*کننده ایجاد نشود به آن رسیدگی نمی*کنند. این کار باعث کاهش عمر قطعاتی می*شود که مایع سیستم خنک*کننده داخل آنها در جریان بوده است.
داغ* شدن بیش از حد موتور، یک علامت رایج کم*بودن مایع خنک*کننده در خودروی شماست. هرگز با خودرویی که دمای آن درحال بالارفتن است رانندگی نکنید زیرا خطر نابودی موتور را به دنبال دارد.
گرفتگی در مجاری سیستم خنک*کننده، کاهش مایع خنک*کننده درون سیستم و از کارافتادن فن*های برقی رادیاتور ممکن است به بالارفتن بیش*از*حد دمای موتور منتهی شود.
اگر فورا به این مشکل رسیدگی شود این احتمال وجود دارد که مکانیک به*جای تعمیر اساسی یا تعویض موتور، بتواند آن را تعمیر کند.
- ورود بیش* از حد آب به داخل موتور
عبور از آب*های ساکن با خودرو یا حتی رانندگی هنگام طوفان و باران شدید ممکن است به موتور خودروی شما آسیب برساند. منیفولد ورودی مخلوط سوخت و هوا را به موتور می*رساند. اگر آب از مسیر منیفولد ورودی وارد موتور شود احتمال دارد باعث کج*شدن شاتون*های موتور شود.
اگر مقدار آب ورودی به اندازه کافی زیاد باشد با عبور از مجاری منیفولد ورودی به داخل محفظه*های احتراق که شمع*های موتور آنجا هستند راه پیدا می*کند.
منبع https://ahoura-workshop.ir/